jivka_beleva написа:
здравейте,
обращам се към вас за съвет.Имам син на 9 години, но има проблем при изгобарянето на звуковете - ш,ц,с,ж,з.Това му създава големи проблеми при диктовките по български език ,а и по-ниски оценки съответно.Аз сама не мога да му помогна.От моя позната - логопед бях взела тестове -упражнения, но не мисля, 4е ни помогнаха много.Ще се радвам ако ми помогнете със съвет.
Макар че не е толкова просто, ще се опитам да Ви помогна. Често децата бъркат шушкавите (С, З, Ц) и съскавите (Ш, Ж, Ч) съгласни. Има основни разлики в начина на произнасяне. Схемата едва ли ще е толкова ясна за неспециалист, но все пак да я приложа.
Ще се опитам да пиша с прости думи, като избягвам професионалния език. При Ш, Ж, Ч езикът е издигнат нагоре, а устните са издадени напред като фуния. Ако едното от двете споменати условия не е спазено, няма да се получи чист звука.
При съскавите нещата са малко по фини. Върхът на езика е насочен надолу, но средната му част е общо взето издигната нагоре, а устните са в положение като при лека усмивка. Езикът (върхът му) трябва да е при долните зъби, но не бива и да се "забива" прекалено надолу.
Това за произношението. Иначе, за различаването при писане, започнете с думи, в които да различава с кой звук започват. Напишете му буквите С и Ш и да показва, кой звук чува в началото на думата , като казвате думи разбъркано - сам, сом, шал, салам, шие, свят, скок, шум... Добре е като за начало в думите да не влиза повече от един труден за разпознаване звук (напр. СкаЧам). После може да опитате да различи по същия начин Ч и Ц; Ж и З. Накрая направо и шестте. После, ако вече се справя с това, започнете да питате и за думи, в които трудният за разпознаване звук не е само в началото на думата; накрая вече питайте кои от шестте звука има и в думи с повече от един "труден" звук - училище, коминочистач...